Anmeldelser / Reviews

Doc Houlind International New Orleans Style Jazz Band

DA KONG DOC AF NEW ORLEANS LAGDE VEJEN FORBI DRONNINGEN I ESBJERG
Undertegnede har pointeret det før, og jeg gentager det gerne: EN STÆRK MEDVIRKENDE FAKTOR TIL ET JAZZBANDS SUCCES ER DETS EVNE TIL AT KOMME UD OVER SCENEKANTEN!Dertil kommer et lige så vigtigt succeskriterium: SPILLER BANDET MED BÅDE HJERNE OG HJERTE? I givet fald et væsentligt plus!Hvis nævnte kriterier er til stede, er der gode chancer for succes! Naturligvis stilles der også krav om musikalske evner!! Derom senere!!Jazzbandet med landets vel nok længste navn DOC HOULIND INTERNATIONALE NEW ORLEANS STYLE JAZZBAND levede i høj grad op til nævnte succeskriterier ( og til navnet!)Med DRONNING LOUISES JAZZKLUB som arrangør oplevede et medlevende publikum en koncert af stærkt swingende kvalitet!! “BALSAM FOR SJÆLEN!”Det var særdeles mærkbart for de koncentrerede øregange, at samtlige bandmedlemmer i den grad rummede en udtalt lidenskab for den ægte og autentiske NEW ORLEANS STIL.
Admin., der jo som bekendt er ret begejstret for den specielle bevægelse, der kaldes for REVIVALJAZZEN (Genoplivningen/genoptagelsen af den oprindelige NEW ORLEANS-JAZZ – tog fart især i Storbritannien i 50érne og 60érne, men oså Holland og Skandinavien bidrog.) havde svært ved at få armene ned under den livsbekræftende og berigende koncertoplevelse!Musikken blev leveret med en autenticitet og ægthed, energi og spilleglæde, der i høj grad tændte det veloplagte og engagerede publikum.
Samtlige musikere var oppe på stikkerne – naturligvis også SØREN DOC HOULIND- bandets navngiver og kapelmester ( Navnet “DOC” hænger sammen med, at Søren Houlind er cand. psych. og derfor har Doc som kælenavn, og da navnet Søren jo ikke er ret udtalevenligt i udlandet, er det jo ret praktisk!)Den kompetente og lune Houlind ydede en toppræstation bag trommerne. Da jeg var så heldig at sidde tæt ved scenen, var det en fornøjelse at følge Søren. Hans håndtering af stikkerne vakte begejstring!Magen til elegance, lethed og smidighed i håndled skal man lede længe efter! Ja, han mestrede trommespillet til fingerspidserne! Tilmed lagde han ofte stemme til de iørefaldende jazzklassikere!!En sand og gennemmusikalsk NEW ORLEANS JAZZMUSIKER!!
En anden fordel ved en tæt placering ved scenen var det faktum, at jeg kunne registrere musikernes mimik og kropsbevægelser. Det var således en sand fornøjelse at følge den fremragende trompetistJørgen Munksgaard.( Spiller også i JUTLANDIA NEW ORLEANS QUARTET) Sjældent har jeg set et så intenst og rytmisk fodarbejde! Hans fodmotoriske færdigheder fejlede intet. Det lidt specielle ved blæsergruppen var, at alle 3 var siddende, hvilket følgelig betød, at Munksgaard var i stand til at trampe og stampe med begge fødder på en gang!! ( det er noget vanskeligere stående!) Hans mange eminente soloer afsluttedes ofte med lidt væskeoptagelse!Særdeles velfortjent oven på de spillemæssige kraftpræstationer!!
Til at starte med sad Jørgens kollega JESPER CAPION LARSEN mere stille på stolen. Efterhånden som han fik sig spillet varm, fik også han gang i kropsmotorikken! Nogle vil måske mene, at Jesper må være født med en klarinet i munden! Forfatteren af denne anmeldelse kan imidlertid afsløre, at dette ikke er tilfældet. Denne dygtige musiker, der i øvrigt stammer fra Skjern, er nemlig først uddannet som klassisk fløjtenist fra musikkonservatoriet i Esbjerg. Til alt held fik han også tid til lidt klarinetspil ved siden af fløjten, og så gik heldigvis sidstnævnte instrument -om jeg så må sige- fløjten! Jespers talent for klarinetspillet er kæmpestort! Har hørt ham ret mange gange, og ofte bliver jeg “velsignet” i form af hans fortolkninger af George Lewis udødelige “ørehængere” Således også i Esbjerg, hvor CAPION på min opfordring fremførte BURGUNDY STREET BLUES – en smuk og stærkt følelsesfuld melodi! Det er som at høre englene synge og er en gave til krop og sjæl, når Jesper serverer dette nummer. PLAY IT AGAIN, CAPION!!
KRISTIAN BARFOED udførte sit trombonespil på fornem vis – en glimrende klassisk trombonist. Han mestrede tailgate-stilen til fuldkommenhed, hans sammenspil med de øvrige var storartet,ligesom han leverede smukke og iørefaldende soloer! En solid og robust grundpille i blæsergruppen!
I starten af denne anmeldelse omtalte jeg nogle kriterier, der skal foreligge for at opnå succes som trad. jazzband – her skal nævnes et yderligere succeskriterium:Det er altafgørende, at der mellem blæsergruppen/melodigruppen og rytmegruppen er en afstemt balance!! Denne essentielle balance oplevedes på fornemste vis i bandet. Rytmegruppen befandt sig konstant i swingzonen og lagde et særdeles velfungerende fundament.
Rutine fornægter sig ikke!  Den seje esbjergensiske slagbassist JØRGEN RIIS JEPSEN ( JUTLANDIA NEW ORLEANS QUARTET) var med til at sikre en uophørlig swingende rytme, ligesom hani høj grad var eksponent for ovennævnte balance – perfekt og harmonisk! At anslå strengene uafbrudt på den herlige kontrabas i to stive timer er i sig selv en præstation!  RIIS JEPSEN med den årelange erfaring ( Jørgen har spillet kontrabas siden skoletiden – de første år i begyndelsen af 1960erne i Søren Houlinds Jazzband i Aarhus.!!) udgjorde en sikker og kompetent base i rytmegruppen!
Det var en udsøgt nydelse at lægge ører til ERLING LINDHARDS banjospil. Det var muligt at indfange banjoens sprøde og klangfulde toner. Bandets alderspræsident betjente strengeinstrumentet med den lange hals i suveræn stil -stor færdighed og dygtighed!! LINDHARDS øvede hænder sørgede på forbilledlig vis for bandets rytmiske puls sammen med RIIS og “SØREN PÅ STIKKERNE” samt ikke at forglemmeden kompetente pianist LIS KRØYER.Normalt er jeg ikke den helt store tilhænger af pianoet i et trad. jazzband, men jeg må indrømme, at jeg havde svært ved at sidde stille på stolen, når LIS KRØYER forkælede os med sine soloer.Den dygtige og swingende pianospillende LIS KRØYER, der har spillet i bandet siden 2007, udgjorde en væsentlig del af den kompakte rytmegruppe.Når LIS leverede sine soloindslag, måtte selv jeg “overgive mig”  og klappe i takt tilsat en god portion benspjæt!!
Jeg vil huske dette band for mange aspekter! De fleste jazzbands foretrækker at stå op, når de spiller. DOC & Co sad ned -næsten konsekvent hele tiden. Dog afsluttedes mange numre stående-en snild og “fed” måde at afslutte et nummer på! Jeg selv må nok hellere også slutte af for denne gang!  Bandet levede til fulde op til  mine forventninger -samtlige succeskriterier blev opfyldt, jo koncerten var en super oplevelse!!

Bjarne Nielsen – Dronning Louises Jazzklub


Paul Bacon, New Orleans jazz kender

Many thanks to our hostess and jazz promoter Val and her team for organising and booking Doc’s New Orleans band to play 8.30p.m. Thursday 12th March 2020 at the Swan Chaddersly Corbett Jazz Club. By 7.45p.m. The venue was filling up with people and was soon filled with the sound of New Orleans Jazz.

Doc Houlind’s band has a great passion for what some might call “Real New Orleans Jazz”. It is the jazz that was introduced to Europe by several American bands in the 1950s and 60s. Liz and I took the 500 mile round trip from our home to hear this band. The band actually did well over 2500 road miles to play the 13 gigs in the UK.

As soon as the band kicked off and started playing for us, every inch of our five hour drive was well worth it. The energy and overall big sound filled the packed room with the “second phase sound” of New Orleans Jazz, which includes the influences of Kid Shots, George Lewis, Jim Robinson, Kid Ory, Baby Dodds, Pops Foster and Alton Purnel and others in this genre. Doc Houlind’s band clearly does not strictly copy any of those mentioned above but they do play personal, inspired, passionate and exciting jazz.

Their tasteful ensemble work and backed individual solos emerging like a colourful butterfly from a chrysalis of jewellery. The melody line of the tunes they play are always clearly present. Blues and soulful love songs are tastefully played expressing the meaning of the composers heart felt thoughts. The George Lewis clarinet solo piece “Saint Louis Street” was played with real command, depth of feeling and emotion by Jesper.

So who was the person of the match? for us there wasn’t one. They were all equally strong, playing their respective parts to create a wonderful jazz adventure with all the light and shades of a beautiful rainbow.

The band personnel are: Doc Houlind, drums, vocals and leader, Kristian Barfoed, trombone, Jesper Capion Larson, clarinet, Lis Krøyer, piano, all from Denmark. Ragnar Tretow, trumpet from Sweden and Brian Turnock, bass, from Belgium. Sadly there are now only a few bands left playing this kind of music because many have passed on. Four of the band personnel are now into their seventies. But, to coin a phrase from a listener who once said to a band we were playing in “you are all much more livelier than you look”, I think that just about says it all. The band certainly waste no time between tunes. As soon as one is finished Doc announces the next one and away they go with loads of enthusiasm. This clearly indicates they love playing their jazz music. Liz and I are now marking our diaries for their next tour to the UK September 2.

Paul Bacon – www.baconsjazz.co.uk



Aviserne skrev: